Nye forældre

Når I har fået tilbudt og accepteret en plads i Nordlys, tager vi kontakt til jer og aftaler et møde mellem jer og personalet på stuen forud for opstart.

På mødet holder vi vores opstartssamtale og taler om vores forventninger til hinanden. Vi fortæller en masse om, hvem vi er, og vi taler om jer og jeres barn. Vi vender madvaner, sovevaner, særlige hensyn osv. På den måde har vi de bedste forudsætninger for at give barnet en tryg start.

I starten vil I og jeres barn være tilknyttet en pædagogisk medarbejder fra stuen, og det er den person, der hjælper med, at I kommer til at lære Nordlys at kende. Hvis den pædagogiske medarbejder oplever, at jeres barn har fået en tættere kontakt til en anden fra stuen, er der mulighed for at denne overtager.

Vi anbefaler, at I sætter cirka 14 dage af til opstart. Vi tager altid udgangspunkt i det enkelte barns behov, og det er meget forskelligt, hvor lang tid det tager, før barnet falder til og føler sig trygt i institutionen. Derfor er det godt at kunne være lidt fleksibel i starten, så det kan blive en rar oplevelse for alle parter. Som regel kommer der en reaktion med det samme, men for nogle børn kommer den først senere. Vi er løbende i dialog med jer undervejs, da det er vigtigt for os, at I som forældre er trygge ved at aflevere jeres barn hos os, da vores erfaring er, at trygge forældre giver trygge børn.

En typisk plan for opstart kunne se sådan ud:

• barnet er her sammen med forældrene
  • barnet er her lidt tid alene og spiser eventuelt med gruppen
  • barnet spiser og sover her, men bliver hentet så snart, det vågner
  • barnet spiser, sover og leger her lidt efter middagsluren
  • barnet er her en hel dag

Opstår der nogen tvivl eller usikkerhed, så er det vigtigt at få talt om det med det samme. Vi er altid tilgængelige for en snak og prioriterer den gensidige kommunikation højt.