Forældresamarbejde

Gensidig kommunikation og tryghed er nøgleordene i vores forældresamarbejde. Vi prioriterer den daglige dialog og tætte kontakt, og det er vigtigt for os, at vi som personale videregiver den udvikling og læring, som jeres børn får hos os. Derfor bestræber vi os på, at I ved afhentning får nogle ord med hjem om dagen - det kan for eksempel være, hvad jeres barn har været særlig optaget af i løbet af dagen, hvis det har lært noget nyt eller fået nogle nye venner.

Aula

Aula er vores primære kommunikationskanal og en vigtig del af samarbejdet med jer.

Det er på Aula, at vi deler praktiske informationer og sender invitationer til arrangementer ud, og hvor I indmelder ferie og sygdom. Det er vigtigt, at I husker dette, så vi altid ved, hvor mange børn vi bliver - det gør det nemlig meget nemmere for os at planlægge nogle gode dage for de børn, som er i huset.

Det er også på Aula, at vi deler billeder og historier fra hverdagen i Nordlys, så I kan følge med i og tale med jeres børn om dagens oplevelser. Vi bestræber os på at dele billeder flere gange ugentligt. Vores pædagogiske leder sender nyhedsbrev ud ved behov. Det kan være information om, hvilke projekter og emner, vi arbejder på netop nu og gerne med links til, hvor I kan læse mere, hvis I ønsker dette.

Forældresamtaler og forældremøder

I løbet af den tid jeres barn går i vuggestue og børnehave, har vi forskellige samtaler om jeres barns trivsel og udvikling. En gang om året vil bliver der hængt en seddel op med tider, hvor du som forældre kan skrive dig på, hvis du ønsker en trivselssamtale.

Derudover er vi selvfølgelig altid tilgængelige for en snak, og du er til enhver tid velkommen til at bede om en samtale med de ansatte på dit barns stue. Ligesom vi naturligvis også tager initiativ til en snak med dig, hvis vi har spørgsmål eller bekymringer omkring dit barn.

Vi har forældremøde i efteråret. Her indleder vi typisk mødet med et fælles fagligt oplæg - det kan for eksempel være om sprog - inden vi fordeler os ud på de enkelte stuer.

Forældreråd

I Nordlys har vi et engageret forældreråd, der er en aktiv del i vores forældrearrangementer, og som blandt andet står for at arrangere forældrekaffe.

I forældrerådet er I med til at diskutere og definere de værdier, som ligger til grund for den pædagogik, der præger de konkrete aktiviteter, som børnene og de voksne er sammen om i Nordlys. I har derfor mulighed for at præge institutionen på mange niveauer. I kommer tæt på dagligdagen i Nordlys og lærer medarbejderne og de andre forældre at kende.

Forældrerådet er sammensat af forældrerepræsentanter, medarbejderrepræsentanter og den pædagogiske leder, og valg til forældrerådet sker en gang årligt på et forældremøde for hele institutionen. Hvis I er interesserede i at deltage i forældrerådsarbejdet, kan I kontakte vores pædagogiske leder og høre mere.

Der er forældrerådsmøde fire gange om året.

Forældrebestyrelse

I Københavns Kommune er alle dagtilbud organiseret i klynger, og hver klynge har en forældrebestyrelse. Forældrebestyrelsen fastsætter principper for klyngens arbejde og for samarbejdet mellem institutionen og hjemmet. Forældrebestyrelsen består af forældrerepræsentanter fra alle enheder i klyngen, personalerepræsentanter og klyngelederen.

Forældrerepræsentanten bliver valgt blandt medlemmerne i institutionens forældreråd. Forældrebestyrelsen holder møder seks gange om året.

Du kan læse mere om, hvordan du som forældre kan få indflydelse på dit barns hverdag her.