Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Hverdagen i Nordlys

I Nordlys vægter vi børns aktive medinddragelse i de praktiske hverdagsrutiner. Vi arbejder for at fremme børns læring og udvikling via en omsorgspraksis i fællesskabet mellem børn og voksne, hvor børnene inddrages aktivt under hensyn til det enkelte barns motivation, udviklingstrin og erfaringer. De pædagogiske rutiner i hverdagen skal derfor tænkes som en vigtig del af pædagogikken, hvor vi arbejder bevidst med at sætte læringsmål for børnene.

Hverdagsrutiner gør hverdagen overskuelig og genkendelig. Rutinerne er i sig selv unikke læringsrum, hvor forudsigelighed, tryghed og gentagelser er med til, at børnene former deres måder at gøre tingene på. Eksempler på hverdagsrutiner er morgensamling på stuerne, toiletbesøg/bleskift/håndvask og frokost med borddækning, spisning og fælles oprydning. 

Morgen 

Vi åbner klokken 7. Med undtagelse af de særligt kolde måneder, så åbner vi altid udendørs på vores legeplads. Her er der gjort nogle legezoner klar med aktiviteter, som børnene let kan blive inviteret ind i, når de bliver afleveret. Det kan være leg med modellervoks, lego-konstruktion eller fodboldspil i boldburet. 

Formiddag

Klokken 9 fordeler vi os ud på stuerne, hvor vi holder samling og spiser formiddagssnack. I vuggestuen synger vi nogle sange og taler om, hvem vi er her i dag. I børnehaven bliver børnene præsenteret for dagen, og der bliver vendt et aktuelt emne - det kan for eksempel være følelser eller at være en god ven. For vores ældste børn i Rumlepotten har samlingen fokus på demokrati og inddragelse. Vi taler om, hvad vi lavede i går, og hvad vi skal i dag, og børnene øver sig i selv at fortælle. 

Efter samling fordeler vi os ud i mindre eller større grupper med planlagte pædagogiske aktiviteter. Vi bruger ugeplaner med bestemte temadage, som vi kan tilpasse efter børnegruppen og deres interesser. Det kan for eksempel være bevægelsesdag, kreadag, maddag, sprogdag eller turdag. 

Når vi tager på tur er formålet nærværet og det at være sammen om noget. Vi har rejsekort og Sundbyvester Plads tæt på, så vi kan nemt komme rundt i byen med bus. Vuggestuen har desuden klapvogne og ladcykler, og vi holder af at besøge de mange legepladser og grønne områder i nærområdet.   

Frokost

Omkring klokken 11 er det frokosttid. Vi ser måltidet som en pædagogisk aktivitet med mulighed for masser af læring, og under måltidet har vi fokus på børnefællesskabet, selvhjulpenhed og madmod og maddannelse. Det er vigtigt for os, at børnene bliver inddraget i så meget som muligt omkring måltidet. Derfor har de blandt andet en ugentlig maddag, hvor de er med til at skrælle, hakke og snitte, de er med til at hente madvognen i køkkenet, og alt efter udviklingstrin er de selv med til at øse mad op på tallerkenen, hælde vand i glasset m.m. 

Efter frokost får vuggestuebørnene læst en historie og bliver gjort klar til lur. Børnehavebørnene går på legepladsen, hvor der er gjort to aktiviteter klar, som de kan gå til og fra. 

Eftermiddag

Omkring klokken 14 serverer vi eftermiddagssnack enten på legepladsen eller på stuerne. Klokken 15 kommer børnene i Rumlepotten tilbage til Nordlys og går på legepladsen med de andre børn. Resten af dagen går med både voksen- og børneinitieret lege. Det er vigtigt for os, at vi tilbyder vores børn læring igennem hele dagen, og derfor vil der om eftermiddagen også være nærværende aktiviteter gjort klar, som børnene let kan gå til og fra - og eventuelt fortsætte med dagen efter. 

Lige så vel som vi åbner på legepladsen, så lukker vi også på legepladsen det meste af året. Vi lukker klokken 17 mandag-torsdag og klokken 16 om fredagen.